1. Oni koji teže prosvjetljenju i žele naučiti mudrost ponajprije trebaju pobuditi veliko suosjećanje i dati sveobuhvatan zavjet da će ovladati usredotočenošću, obećati da će osloboditi druge ljude, ne tražeći oslobođenje samo za sebe.
2. Tada, i tek tada treba otpustiti sve predmete i primiriti sve brige, tako da su tijelo i um jedna takvost, a između kretanja i mirnoće nema jaza.
3. Umjerite hranu i piće, ne uzimajući ni previše, ni premalo. Odmjerite spavanje, niti ga pretjerano skraćujući, niti mu se previše prepuštajući.
4. Kada namjeravate sjesti u meditaciju, prostrite debeli podmetač na tihom, nenapučenom mjestu. Neka vam odjeća bude udobna, i održavajte postojani red u položaju i držanju tijela.
5. Potom sjednite u položaj lopoča, polažući najprije desno stopalo na lijevo bedro, a potom polažući lijevo stopalo na desno bedro. Položaj polovice lopoča bit će podjednako dobar, samo položite lijevo stopalo na desnu nogu, to je sve.
6. Potom položite desnu ruku na lijevi gležanj, i lijevu ruku, s dlanom okrenutim prema gore, na dlan desne ruke. Neka se palčevi ruku dodiruju.
7. Polagano nagnite tijelo prema naprijed, potom ga zaljuljajte lijevo-desno, i sjednite uspravno. Ne naginjite se ni lijevo, ni desno, ne padajte ni prema naprijed, ni prema nazad. Poravnajte zglobove kukova, kralježnicu i osnovu lubanje tako da se međusobno podržavaju, oblika poput stūpe. Istovremeno, tijelo ne smije biti preuspravno, jer to zapriječuje disanje i čini ga neugodnim. Uši treba poravnati s ramenima, a nos s pupkom. Jezik počiva na gornjem nepcu, usne i zubi se dodiruju.
8. Oči trebaju biti lagano otvorene, kako bi se izbjeglo javljanje zaboravnosti i pospanosti. Želite li postići meditacijsku usredotočenost, ova je moć nenadmašna. U drevna vremena postojali su istaknuti redovnici posebno posvećeni praksi usredotočenosti, koji su pri sjedenju oči uvijek držali otvorenima. Majstor chana Fayun Yuantong grdio je one koji u sjedećoj meditaciji zatvaraju oči, nazivajući to špiljom duhova u planini tmine. U tome se krije dubok smisao, kojega su posvećenici svjesni.
9. Kada je tjelesni položaj umiren, i dah podešen, opustite donji dio trbuha. Ne mislite ni na što dobro ili loše. Kada se javi misao, zamijetite je; kada je postanete svjesni ona nestaje. Naposljetku zaboravljate predmete uma i beznaporno postajete ujedinjeni. To je bit vještine chan-meditacije u sjedenju.
10. Unatoč činjenici da je chan-meditacija u sjedenju znanstveni put ka miru i sreći, mnogi je ljudi provode na pogrešan način koji donosi bolest. To je zato što svoj um ne koriste ispravno. Shvatite li pravi smisao, tijelo ćete prirodno osjećati lakim i ugodnim, dok će vam životni duh biti jasan i bridak. Istinska pomnost je razlučivo jasna, okus istine hrani duh, a u stanju duboke mirnoće doživlja se čisti ushit.
11. Za one koji su već dosegnuli probuđenje može se reći da su poput zmaja koji je pronašao vodu, poput tigra u planini. Onima koji se još nisu probudili, kao da vjetrom raspiruju vatru, jer potreban napor ipak nije velik. Samo neka um bude prijemljiv, i nećete biti prevareni.
12. Pa ipak, kada je Put preuzvišen, demoni prevladavaju, svekolike stvari vrijeđaju i ugađaju. Sve dok održavate istinsku pomnost, ništa vas od toga ne može zadržati.
13. Śurangama sūtra, priručnici škole tientai o “zaustavljanju i viđenju” i Guifengove Upute za njegovanje i ostvarenje temeljito razjašnjavaju prepreke. Oni čija je pripremljenost nedostatna trebaju ih poznavati.
14. Kada želite izaći iz usredotočenosti, lagano zaljuljajte tijelo i ustanite mirno i pažljivo, izbjegavajući žurbu.
15. Po izlasku iz usredotočenosti, neprestano koristite koja god sredstva prikladna za održavanje snage usredotočenosti, kao da brinete o malome djetetu. Tada će snagu usredotočenosti biti lako usavršiti.
16. Meditacija i usredotočenost su najpreče zadaće. Ne meditirate li smireno, i ne odražavate li tiho, bit ćete beznadno izgubljeni u ovome području. Namjeravate li tragati za biserom, najbolje je umiriti valove; teško ćete ga pronaći burkate li vodu. Kada je voda usredotočenosti mirno jasna, biser uma sam će se razotkriti.
17. Zato Sūtra o potpunom probuđenju kaže: “Sva nezapriječena, čista mudrost dolazi iz meditacijske usredotočenosti.” Sūtra lopoča kaže: “Na nenapučenom mjestu, prakticiraj sabiranje uma, čineći ga postojanim tako da bude nepomičan poput Sjeverne planine.” Tako znamo da za nadilaženje običnoga, i odlazak onkraj svetoga, treba slijediti tihu meditaciju; da bi umrli sjedeći, ili preminuli stojeći, treba se osloniti na snagu usredotočenosti.
18. Čak i kada na tome radite čitavoga života, može vam se desiti da ne uspijete; koliko li je to vjerojatnije gubite li vrijeme! Za čime ćete posegnuti da biste se suprotstavili karmi? Zato su stari govorili da se, kada nekome nedostaje snage usredotočenosti, taj svojevoljno prepušta smrti, živeći svoj život uzalud, obnevidio, poput lutajuće skitnice.
19. Nadam se da će suputnici u meditaciji uvijek nanovo iščitavati ovo djelo, kako bi podjednako pomogli sebi i drugima u postizanju istinskoga probuđenja.
Majstor chana Cijiao iz Chang Lua